Wat zijn nadelen van een massieve band voor een kruiwagen?

Mijn kruiwagenband is lek en ik ben van plan om een massieve te kopen.
Wie heeft hier ervaring mee?

Picture for question
2 weken geleden
in: Tuin
1.8K
LeonardN
2 weken geleden
Ergens staat me bij dat iemand zei dat het niet fijn rijdt in zand. Dat een luchtband wat plat wordt en daardoor meer op het zand blijft en dat een massieve band zich meer ingraaft. Maar dat is dus een verhaal wat ik van een ander heb gehoord en half/half herinner.
erotisi
2 weken geleden
Duurder is het nadeel
ronron1212
2 weken geleden
Deze wielen zijn vaak duurder en ze rijden iets minder soepel over oneffen terreinen. Let ook op! De anti-lek kruiwagenwielen moeten niet stilstaan met de lading erin, dat kan ervoor zorgen dat de band plat gaat staan door de foam die in de band zit. Deze is er vaak wel uit te krijgen mocht het gebeuren, maar het is natuurlijk niet fijn om te moeten doen. Daarom is het altijd aan te raden de kruiwagen onbelast te stallen. Vaak heeft de kruiwagen ook een stalen beugel om het wiel heen waar je hem ook rechtopstaand op kan laten rusten.
tinus1969
2 weken geleden
Nadeel: minder vering op onregelmatige ondergrond. Zoals tuinen en bouwplaatsen.
Inekez1
2 weken geleden
Ik vond het een drama. Heb onlangs mijn massieve band weggegeven en gewoon weer een normale luchtband gekocht. Als je met je kruiwagen ook over hobbels of drempels moet, kun je echt beter een luchtband hebben. Die deuken iets in op de rand van drempel of steen. Ik heb hoogteverschillen in mijn tuin van 1 stoeptegel hoog (5 cm) en daar rolt die massieve band niet makkelijk bij omhoog. Voor geheel vlak terrein zal het niet zoveel uitmaken denk ik.

Antwoorden (1)

Heb daar goede ervaringen mee. Nooit meer een lekke band, en volgens mij gaat hij ook langer mee. Rijdt iets zwaarder, maar dat merk je amper. Op een geheel vlakke ondergrond merk je er zelfs niks van. Neem wel een zo dik mogelijke band, dus niet die van je plaatje. Zoals deze bijvoorbeeld, zie de link.
2 weken geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden
@LeonardN
Dat staat er toch: "Rijdt iets zwaarder, maar dat merk je amper."
En op een vlakke ondergrond merk je er dus nog minder ("niets") van.
erotisi
een week geleden
Zouden dezelfde voor en nadelen gelden bij massieve fietsbanden?